Hazen zijn onlosmakend verbonden met de nederlandse weilanden. Ik word er altijd vrolijk van als zij in het voorjaar door de weilanden achter elkaar aan rennen.
Dit geldt hetzelfde als voor wilde konijnen, bij deze moet je iets beter je best doen om ze te kunnen zien in de duinen.
Het grootste verschil tussen de haas en het konijn is dat hazen geen hollen graven maar ik een ‘leger’ schuilen. En ze kunnen tot wel 60 km/h uur lopen, konijnen verstoppen zich wel in hollen.
Hazen en konijnen lijken op elkaar, echter in dit voorbeeld neem ik de haas als voorbeeld. Je kunt echter later zelf de vormen verkleinen naar de proporties van een konijn.
Ik vind het namelijk makkelijker om een haas te vertalen naar een konijn. Dan een konijn te vertalen naar een haas.
Bij een konijn moet je met name rekening houden met iets grotere ogen en kleiner oren. Vooral deze grotere oren maakt het konijn tot zeer aandoenlijk dier.
Maar genoeg informatie over deze mooie dieren, we gaan ze tekenen. Want dat is namelijk nog veel leuker.
In dit voorbeeld heb ik de europese haas genomen omdat ik dit een prachtig dier vindt welke hoog op zijn poten staan en grote oren heeft.
Nogmaals alle soorten hebben dezelfde bouw en anatomie en als door een anatomie studie te maken kunnen we bestuderen hoe we het dier moeten tekenen.
Europese haas Anatomie
Alle hazen en konijnen soorten hebben dezelfde spiergroepen en door een anatomie studie te maken, krijg ik meestal een goed idee over hoe ik een konijn of haas kan versimpelen naar zijn meest essentiële basis vormen.
Door de botstructuur en de spiermassa te bestuderen zie je dat het dier een flexibel dier is welke gebouwd is om hard te kunnen rennen..
De exacte anatomie hoef je niet te kennen, het gaat er meer om dat je uiteindelijk een idee krijgt over hoe je het dier op papier kunt zetten.
Een haas heeft ook veel vacht, dus je hoeft je niet te focussen op alle losse spier vormen. En ik vond een deze anatomie studie ook zeer lastig om precies uit te voeren.
Dus er kunnen ook wat fouten in de afbeelding zitten. Maar zolang je op de primaire vormen let moet het bovenstaande voorbeeld bruikbaar zijn.
Je ziet in de afbeelding het skelet met daaronder alle belangrijke spiergroepen.
In de studie die onder het skelet weergegeven is heb ik geprobeerd om schaduwwerking te creëren. Zo wordt namelijk de beer meer vertaald in grote vormen en vlakken, doordat je meer diepte kunt zien.
Het hoeft geen perfecte anatomie tekening te zijn maar als de grove lijnen en proporties maar kloppen.
Want daarna kunnen we makkelijker een realistische haas of konijn op papier zetten.
Haas leren tekenen | Stap-voor-stap
Wanneer je een grof idee hebt over de anatomie, ben je klaar om te beginnen met het tekenen van de beer. Het is belangrijk dat je de essentie op papier kunt zetten.
Als je de beer tekent begin altijd eerst met de grote vormen en werk langzaam naar de details toe. Zoals hieronder in de stappen is weergegeven.
Wanneer je tekenaars uit het hoofd ziet tekenen, betekent het dat zij meerdere stappen in hun hoofd kunnen overslaan.
Ik heb deze afbeeldingen gemaakt in photoshop voor de duidelijkheid op deze website.
Als je echt net begint en je wilt een goed teken set hebben raad ik het volgende aan:
– Grafiet potloden; Deze set van fabel castell is zeer goed, in deze etui zitten meerder zachtheden of hardheden. Het is goed om voor jezelf de verschillende hardheden uit te testen.
– Kleurpotloden; beginner/ gevorderde; Bruynzeel kleurpotloden zijn zeer goed voor de beginnende tekenaar.
– Kleurpotloden professioneel: Polychromes zijn de beste kleurpotloden die ik heb en heb kunnen vinden. Het lood bestaat uit olie basis wat prachtige volle kleuren afgeeft.
– Schetboek: Dit Canson boek heb ik altijd op tafel liggen. Het A3 formaat wat groot genoeg is voor gewoon eindeloos schetsen, ook is het papier niet helemaal wit wat ik wel prettig vind.
Maar natuurlijk gewoon papier en potloden die je nog ergens hebt liggen kunnen het net zo goed doen.
Wanneer je hieronder begint bij stap 1 raad ik je aan om met een HB-potlood te beginnen. Zorg dat het potlood een scherpe punt heeft en schets licht de vloeibare lijnen en lichte vormen erin.
Als volgt kan je bijvoorbeeld vanaf Stap 3 overstappen op een 2B of zelfs 4B potlood.
Wanneer je niet tevreden bent over een lijn, gum hem gerust uit. We zijn allemaal leerlingen en schaam je niet om jezelf te corrigeren als je de lijn niet mooi vind.
Stap 1 | Vloeiende lijnen en grote vormen
Eigenlijk zijn alle stappen op deze website bijna hetzelfde, het is belangrijk dat je van groot naar klein werkt.
Dus je probeert altijd eerst de essentie of de karakter van het dier op papier te zetten door middel van vloeiende en organische lijnen te tekenen.
Daarna concentreer ik me altijd in secties zoals het hoofd, de nek, schouders, buik en poten. De volgorde hiervan maakt eigenlijk weinig uit en ik begin bij het hoofd en doe in dit voorbeeld de poten als laatste.
Jij kunt ook bijvoorbeeld van het hoofd naar achteren werken, hierbij kun je de poten halverwege al doen.
Doe wat werkt voor jou.
Stap 2 | Constructie van grote vormen
Deze stap is voor het grotendeels denkbeeldig, ik probeer mijzelf de grote vormen in te beelden. Meestal probeer ik mijn tekening simpel te houden en wil ik deze grote vormen niet in mijn tekening hebben.
Als je het indenken lastig vind dan zou ik zeker de essentiële vormen in je tekening zetten.
De meest hulpvolle vorm voor mijzelf vind ik de sleutelsteen vorm bij de schouders.Je hebt dan een goede basis om de poten neer te zetten.
Stap 3 | Hoofd en nek
Wanneer je de essentie op papier hebt, kunnen we stap voor stap over de grote vormen heen tekenen.
Nogmaals ik deel mijn onderwerp altijd in secties op, bij dieren is dit namelijk hoofd, nek, schouders, buik en poten.
Ik begin bij de ogen en de neus, dit zijn voor mij belangrijke kenmerken omdat deze de proportie van het hoofd bepalen. Als deze kloppen dan schets ik de oren en de rest van het hoofd op papier.
Het is belangrijk dat je tussen en om de grote vormen heen tekent. je probeert alleen de suggestie te wekken met minimale lijnen. Zoals je boven kunt zien probeer ik alleen de suggestie van vacht te tekenen.
We werken ons daarna een weg verder naar beneden en proberen ook de anatomie van het beest te volgen. Een beer heeft weinig dus ik hoef daarom bijna geen vacht te tekenen. Daarom gebruik ik strakke lijnen.
Stap 4 | Schouders en Lijf
Probeer nog steeds in grote vormen te denken en laat je niet afleiden door de details. Je zult merken dat hoe simpeler de tekening hoe prettiger het is om naar te kijken.
Hazen of konijnen zijn dieren welke tengeren snel overkomen. En probeer dit ook te vertalen in je tekening.
Als ik de lijnen van de schouder en het lijf zet probeer ik over de denkbeeldige vormen en lijnen van stap 1 en 2 te tekenen.
Dus probeer grote vloeiende lijnen te maken, over de schouder spieren golvend naar de heup. Hierover heb ik suggestie van vacht proberen te wekken.
Stap 5 | Poten en details
De poten kunnen wat complex zijn omdat de voeten lastig kunnen overkomen. Probeer goed de anatomie voor te stellen en dit te versimpelen naar de structuur die je ziet.
Als je bovengenoemde stappen hebt gevolgd dan zul je zien dat het langzaam op een haas begint te lijken.
Wanneer je niet tevreden bent met de tekening, gum gerust het mislukte gedeelte uit en ga dan een paar stappen terug.
De tekening is namelijk de fundatie waarop je de details en toonwaardes/ kleur verder opbouwt.
Stap 6 | Toon en kleur
Ik heb in het laatste voorbeeld de haas nog wat kleur gegeven. Dit heb ik eigenlijk alleen gedaan omdat ik het leuk vond om te doen. En met kleur wordt alles net even wat vrolijker.
Als je de haas realistisch wilt laten overkomen moet je erop letten dat het dier niet 1 kleur heeft. Er zit altijd lichte toon variatie in of de kleur saturatie is net even anders.
En kleur variatie van de haas vond ik een nachtmerrie omdat deze zoveel verschillende kleuren, saturaties en andere complexe vormen in de vacht hadden.
Ik heb geprobeerd om hem gelijkenis naar een haas te geven. En volgens mij is dat redelijk gelukt.
Verder stappen
Mocht je het nog lastig vinden om de het stappenplan te volgen, kijk dan even onder het kopje basisbeginselen. Hierin leg ik uit wat je moet weten om een goede tekenaar of schilder te worden.
Om de anatomie van dieren goed te bestuderen raad ik het boek ‘Animal Anatomy for Artists aan van Eliot Goldfinger‘ Dit boek heb ik namelijk ook gebruikt voor bovenstaand voorbeeld. En naast paarden anatomie staan er nog veel meer dieren in.
Wanneer je echt goed wilt leren tekenen kan dit jaren lang duren, het belangrijkste van tekenen is dat je er veel plezier aan beleefd.
Want als je er namelijk plezier aan beleeft houdt je er een fantastische hobby aan over. Als je naast veel tekent ook jezelf probeert te verbeteren zul je zien dat je uiteindelijk vanzelf beter wordt.
Goed leren tekenen is namelijk vergelijkbaar als een berg beklimmen. Als je te veel naar de top kijkt kan het frustrerend zijn dat je nog niet bent waar je wilt zijn. Maar door consistent kleine stapjes te zetten naar je doel en af en toe te evalueren waar je bent, kun je ongezien ontzettend ver komen.
Deze website is met name geïnspireerd op mijn eigen zoektocht naar het goed leren tekenen. Je zult ook zien dat niet al mijn tekeningen “perfect” zijn, maar ik vind het ook belangrijk dat je deze ziet. Het is een kwestie van snel veel fouten maken en daar van leren, want alleen dan kan je beter worden in je creatieve zoektocht.
Veel succes en nog belangrijker veel plezier.
ik vind deze website superleuk(=
Ik ook..
Maar waar is het konijn?