Of je nu grote oren, kleine oren of flaporen hebt, het is soms lastig om een oor goed te tekenen. Voordat ik wist hoe ik oren moest tekenen versimpelde ik het oor in een paar simpele lijnen.
Het leek dan net een realistisch cartoon poppetje, alhoewel het oor vaak als ondergeschikt binnen een portret wordt gezien.
Een raar getekend oor kan ook afleiden van de rest van je portret en daarom wil je ook een goed oor kunnen tekenen.
Tekenaars en schilders tekenen alleen het zogenoemde oorschelp. Dit is het kraakbeen gedeelte wat net achter de kaak zit.
Een oor beweegt dus ook nauwelijks als je praat en dat is maar goed ook want anders zou het afleiden.
Ik ga je in deze blogpost leren over hoe je elk oor kunt tekenen. De focus van dit artikel ligt daarom ook vooral op de lijntekening en niet zozeer op het realistisch maken van het oor.
Dit doe ik omdat het anders afleidt van wat we willen leren, het is ook belangrijker om je te focussen op het geheel voordat je de details erop plakt.
Als het raamwerk klopt kun je daarna altijd nog licht en kleur toevoegen.
Dit artikel is onderdeel van een grotere serie over hoe je een realistisch portret kan tekenen. Klik op het linkje op de tekst om naar een ander onderdeel te gaan: portret, neus, mond of oog.
Structuur van het Oor
Om eerlijk te zijn wist ik niet dat er het buitenoor oor anatomische benamingen had. Ik deel het oor meestal in vier delen in als ik het teken. Maar zoals je in dit wikipedia artikel kan lezen is de anatomie nog iets uitgebreider.
Maar toch als je in de afbeelding van mij hieronder kijkt zie je dat ik het oor in vier delen in deel. Je zult in het stappenplan hieronder zien hoe ik het oor teken gebruik makende van de vier verdelingen hieronder.
Door het oor te verdelen in vier gebieden kun je makkelijker de verhoudingen en relaties tussen deze vormen zien. Als je er namelijk goed op let, zie je dat deze vormen bij iedereen anders zijn.
- Helix: dit is de omgevouwen rand aan de buitenkant van het oor.
- Scapha/ Anti-Helix/ Fossa Triangularis: Dit is eigenlijk een vrij aparte vorm, vanaf de anti-helix vloeit die vanaf de scapha naar de helix toe. Ook wordt de anti helix in tweeën gedeeld door de fossa triangularis.
- Tragus/ Anti Tragus/ Lobule: beter bekend als een oorlel. Bij sommige mensen vloeit de lobule gelijk over in de kaak en is er geen oorlel zichtbaar. De tragus is het flapje wat je wel is in de gehoorgang duwt om harde geluiden te dempen.
- Concha: of wel de kom van het oor, deze buigt de geluidsgolven het gehoorgang in.
Nu je weet hoe de oorschelp in elkaar zit moet je alleen nog de juiste plek op het hoofd weten. De oorschelp bevindt zich net achter de kaak, dit verklaart ook waarom het oor niet beweegt als je praat.
Als je iemand recht aankijkt bevindt het oor zich tussen de wenkbrauw lijn en onderkant neus. De hoogte van het oor is voor iedereen verschillend omdat er ontelbaar veel soorten oren zijn. Maar als vuistregel is het goed om dit te onthouden.
Zie in de afbeelding hieronder de proporties welke net zijn uitgelegd. Links een afbeelding waarbij het oor achter de kaak te zien is en rechts zie je de algemene gezichtproporties welke beter uitgelegd worden in de blogpost over portretten.
Oor leren tekenen stap voor stap
Nu komt het leuke gedeelte, we gaan in 5 stappen een oor tekenen. Nogmaals als je meer stappen nodig hebt, voeg ze zelf toe.
Het is namelijk belangrijk dat jij je eigen stappenplan ontwikkeld. Want als je dit doet zul je zien dat je niet meer hoeft na te denken over hoe je iets op papier zet.
Natuurlijk is het niet zo dat je na dit stappenplan geweldig goede oren tekent. Maar het is belangrijk dat jij een denkwijze of proces hebt wat je gedachteloos kunt herhalen.
En als je niet meer over het stappenplan hoeft na te denken kun je gedachteloos heel veel oefenen. Waardoor jouw oren tekening voor tekening steeds beter worden.
Persoonlijk heb ik ook nog een hoop oren te tekenen omdat die van mij ook een stuk beter kunnen worden. Maar we zijn allemaal leerlingen en daardoor wilde ik toch mijn 5 stappenplan delen.
Stap 1 | Verhouding
Bij stap 1 beginnen we zoals gewoonlijk met de grove verhoudingen van het oor. Probeer de rand van de kaak te vinden en zet licht het oor op papier, hierboven heb ik ook een lijn getekend wat de kaak moet voorstellen.
Stap 2 | Helix
In stap 2 tekenen we de helix van het oor, je kunt dit zien als een cilinder vorm. Ik teken meestal over de constructie lijn heen welke we in stap 1 hebben neer gezet. Je tekent als het ware 2 keer een vraagteken.
Stap 3 | Scapha en anti helix
in stap 3 tekenen we de grens van de scapha en de anti helix. Dit is weer een vorm die lijkt op het vraagteken.
Stap 4 | Anti helix, lobule en tragus
We tekenen nu de andere zijde van de anti helix. Hierbij geven we gelijk de rand van de lobule en tragus aan. In simpele taal we maken de grote binnenvorm af wat de oorlel en kom van het oor zichtbaar maken.
Stap 5 | Laatste details
Als laatste stap kun je details toevoegen, voor mij was dit de grote binnenvorm aftekenen door de Fossa Triangularis toe te voegen. Dit verdeelt de anti-helix in twee verschillende delen.
Je kunt ervoor kiezen om de contructie lijnen uit te gummen, maar ik laat deze vaak staan.
Verdere stappen
Je kan het oor nog verder kleur geven zoals in de eerste afbeelding helemaal bovenaan is gedaan. Echter kun je dit overslaan omdat dit niet het hoofddoel van de oefening is. Als je er toch voor kiest let dan goed op de kleur verschillen die het oor heeft. Het oor heeft namelijk niet 1 kleur maar er zit ook veel toon variatie in.
En blijf vooral oefenen, maak jouw stappenplan eigen en teken daarna ontelbaar veel oren en portretten. Door veel te blijven oefenen wordt je steeds beter en als je ergens tegen aan loopt blijf dan jezelf vragen stellen.
Oren blijven lastig maar door ze te versimpelen zoals ik je hierboven heb laten zien, geloof ik dat jij strak realistisch oren kan tekenen. Ik geloof als tekenaar dat je moet blijven tekenen om beter te worden. En als je blijft oefenen gaat dit zeker goedkomen.
En als je verder wilt lezen kijk dan op deze website of als je een goed boek zoekt raad ik :
Klassiek model tekenen aan van Steve Huston; of
Drawing the head and hands van Andrew Loomis.
Daarnaast veel succes en natuurlijk heel veel plezier!